Počkejte chvíli...
Nepřihlášený uživatel
Nacházíte se: VŠCHT PrahaKariérní a poradenské centrum  → Mentoring → Co je to mentoring
iduzel: 38215
idvazba: 40398
šablona: stranka
čas: 23.6.2017 05:24:16
verze: 3733
uzivatel:
remoteAPIs:
branch: trunk
Obnovit | RAW

Co je to mentoring

Mentoring je metoda rozvoje jedince na základě následování příkladu a zkušeností úspěšné osobnosti. Jedná se o proces, kdy se mladším a méně zkušeným lidem (tzv. mentees) dostává ze strany starších a zkušenějších mentorů podpory, rad a přátelství, které jim má umožnit nastartování kariéry a úspěch ve studiu či pracovním životě. Jde o velice efektivní nástroj podpory a rozvoje lidského potenciálu využívaný jak v akademické (na školách, ve vědě a výzkumu), tak i v komerční sféře a byznysu.

Role mentora a mentee

Mentor je průvodcem mentee obdobím změn a na cestě ke stanovenému cíli. Vztah mezi mentorem a mentee je rovnocenný a je založený na vzájemné důvěře a je vymezen přesně stanovenými pravidly.

Mentor pomáhá svému mentee na cestě k sebepoznání, k odhalení potenciálu a nevyužitých schopností. Mentee tak může díky mentoringu poznat lépe sebe sama, svůj potenciál a své schopnosti. 

Rozdíl mezi mentoringem a školitelstvím

Mentoringový vztah má jiný cíl než vztah školitelky/školitele a studentky/studenta. Cíle školitelského vztahu jsou předem dané, hlavním cílem je dovést studentku/studenta k obhajobě dizertační práce. Cíle mentoringového vztahu si naopak určují sami mentees podle svých individuálních potřeb. Tyto cíle přitom nemusí souviset přímo se studiem. Mentee například může chtít zjistit, jak mentor/ka začínal/a a jak se dostal/a tam, kde je dnes.

Zásadním rysem mentorky/mentora je, že na ní/něm mentees nejsou nijak formálně závislí (není jeho student/ka či podřízená/ý). Aby se případná závislost či konkurence eliminovala,
je ideální, pokud je mentor/ka z jiné instituce, než na jaké studuje či pracuje mentee. Nezávislost umožňuje otevřenější vztah. Mentees se mohou svěřit s problémy či obavami, které
by je mohly na jejich domácí instituci ohrozit. K instituci mohou případně zaujmout i kritický postoj a díky mentorovi či mentorce bezpečně zjistit, jak to funguje jinde.

Různé podoby mentoringu

Mentoring může nabývat mnoha různých podob – může být zaměřen na kariérní růst a rozvoj zaměstnanců/kyň nebo na studující, a to od základní školy až po doktorandy/ky. Mentoring může být pevně strukturovaný (formální) nebo se může jednat o neplánovaná setkávání (neformální). Mentoring může probíhat v rámci mentoringového páru mentor – mentee (párový mentoring, one-to-one mentoring) nebo jako vzájemná výměna zkušeností mezi mentees (peer mentoring).

Co je podstatou mentoringu

Aby byl mentoring úspěšný, je třeba aktivní zapojení všech zúčastněných stran. Mentee musí projevovat vlastní iniciativu, chuť i zájem poznávat nové věci. Konkrétní náplň jednotlivých setkávání má na starosti mentor, mentees však musí sami projevovat zájem o nové informace a udávat směr, jakým by se jejich setkávání měla ubírat. Klíčové je ujasnit si na začátku setkávání mentoringové dvojice vzájemná očekávání a nastavit podobu spolupráce.

Zkušenosti s mentoringovým programem

Podívejte se na krátké video o zkušenostech z mentoringového programu NKC - gender a věda Sociologického ústavu AV ČR, v.v.i, ve kterém byli také zapojeni mentoři i mentees z VŠCHT Praha.

Youtube (1) (šířka 215px)


Zdroj informací:

http://www.genderaveda.cz/mentoring/pro-zacinajici-vedkyne-a-vedce/

http://www.genderaveda.cz/mentoring/pro-stredoskolacky/co-je-to-mentoring

nkc_gender_a_veda_logo (šířka 215px)

http://www.andragogika.info/aktuality/blog/co-je-mentoring-jsem-koucem-nebo-mentorem

https://mentoring.cvut.cz/

Aktualizováno: 3.3.2017 13:59, Autor: Kateřina Grecová

VŠCHT Praha
Technická 5
166 28 Praha 6 – Dejvice
IČO: 60461373
DIČ: CZ60461373

Datová schránka: sp4j9ch

Copyright VŠCHT Praha 2014
Za informace odpovídá Oddělení komunikace, technický správce Výpočetní centrum
zobrazit plnou verzi